Oegstgeest, 13 februari 2024

IJsbaan eerder leeg om baanverbetering mogelijk te maken|
De weersverwachting voor de resterende weken van februari toont geen uitzicht op temperaturen die schaatsijs kunnen opleveren. Tegelijkertijd doet zich in maart de kans voor om de kwaliteit van de ijsbaan te verbeteren door grond die vrijkomt bij de afwerking van de brugaanleg naar Poelgeest. Dat vereist echter wel dat op dat moment de baan voldoende is opgedroogd. Om dat te bereiken heeft het ijsclubbestuur besloten al deze week het leegpompen van de ijsbaan in gang te zetten.

Ophogen en egaliseren van de ijsbaan om kans op schaatsijs te vergroten
Door het diepere deel van de baan op te hogen en het geheel te egaliseren, ontstaat een vlakkere bodem. Voor de ijsbaan volstaat dan een dunnere waterlaag, die bij vorst eerder bevriest. De kansen op schaatsijs worden daardoor aanzienlijk vergroot.
Grond beschikbaar bij aanleg Poelgeestbrug
De werkzaamheden aan de Poelgeestbrug bieden een unieke mogelijkheid om de baanverbetering dichterbij te brengen. Bij de landschappelijke afwerking gepland voor eind maart, begin april, komt naar alle waarschijnlijkheid grond vrij. Hoewel op dit moment nog onzeker is hoeveel dit zal zijn, heeft de aannemer aangegeven dat de ijsclub in principe de vrijkomende grond kan gebruiken.|
Terrein toegankelijk maken door tijdig leegpompen van de baan
Om eind maart eventueel grond te kunnen ontvangen en verwerken op onze baan moet de baan voldoende zijn opgedroogd. Daarom is het zaak de baan zo vroeg mogelijk leeg te pompen. Gezien de verwaarloosbare kans op schaatsijs volgens de lange termijn weersverwachting, is daarom besloten het leegpompen al deze week te beginnen.

11 januari 2024
IJspret bij natuurijsbaan Oegstgeest.
Het was een mooie schaatsdag. Er was ijspret van 10.00 tot 17.00 uur. De baan is nu gesloten. We verheugen ons op een nieuwe vorstperiode.

10 januari 2024
De Oegstgeester ijsbaan ligt er mooi bij, maar het ijs is nog niet dik genoeg om te schaatsen.

8 januari 2024
De schaatskoorts in de regio loopt op. Bij IJsclub Oegstgeest staan we in de startblokken. Het bestuur is er klaar voor, de ijsbaan is in conditie gebracht, maar nu eerst moet de vorst komen.  En of het voldoende gaat vriezen om de natuurijsbaan in Oegstgeest te openen, dat is nog maar de vraag. Kijkend naar de verwachting lijkt de kans zeer gering. We hebben meestal vijf vorstdagen nodig en bij strenge vorst is vier dagen voldoende. De weersvoorspellingen geven zoveel vorstdagen nog niet aan. Houd onze website in gaten. En vrijwilligers, die mogen zich vanaf nu echt aanmelden.

December 2023
In 2022 was de ijsbaan in Oegstgeest op 18 december al open. Duizend Schaatsliefhebbers genoten van de ijspret. Het schaatsen op natuurijs is een schaars goed geworden, maar een schaatswinter kan het zomaar worden. Achter de schermen worden alle voorbereidingen getroffen om open te gaan zodra het kan. Als we weernieuws hebben, dan vermelden we dat op deze pagina.

Locatie IJsclub Oegstgeest