Historie

Op maandag 16 januari 1893 kwamen 43 Oegstgeestenaren om 19.00 uur bijeen in café Zomerlust aan de Stationsweg in Leiden. Ze wilden een ijsclub in Oegstgeest oprichten. Er werd niet zonder gevaar jaren geschaatst op het Oegstgeesterkanaal en de Haarlemmertrekvaart. De ijsclub ging op zoek naar een landijsbaan die veiliger was de voor gebruikers. In november 1940 gaf de gemeente toestemming om het stuk weiland achter kasteel Oud Poelgeest in gebruik te nemen als ijsbaan. De natuurijsbaan op de Ezelswei in de Kikkerpolder was een feit.

De vereniging heeft als doelstelling “inwoners van onze gemeente en overige belangstellenden in de gelegenheid stellen om veilig, recreatief en gezellig te schaatsen op de ijsbaan”. Als de baan open is en het weer is goed, dan is de ijspret groot op de ijsbaan achter kasteel Oud Poelgeest. De vereniging bestaat nog altijd met inzet van bestuursleden, tal van vrijwilligers en heel veel leden. In 129 jaar is dat nooit veranderd.

schilderij met kasteel op achtergrondIJspret bij kasteel Oud Poelgeest, Oegstgeest. Olieverf schilderij van Niek van der Plas. niekvanderplas.nl

Tijdens de Algemene Ledenvereniging in november 2019 gaf Michel van Gent, sporthistoricus van Huygens ING Amsterdam en actief bij de Vereniging Oud ­Oegstgeest, een lezing over 'de Oprichting van IJsclub Oegstgeest opnieuw bekeken'. In zijn presentatie noemde hij de eerste verhalen over schaatswedstrijden op het Katwijksche kanaal, later Oegst­geesterkanaal.
Zijn verhaal over de geschiedenis van onze ijsclub is door de Historische Verenging Oud Oegstgeest gepubliceerd in tijdschrift Over Oegstgeest.

Lees hier de publicatie op je mobiele apparaat: Over Oegstgeest, November 2019